BEST FOLLOWERS

28 June 2012

KORANG TAU TAK KUTU BABI TU MERBAHAYA?

Greeting Text 

 Ada story aku nak kongsikan dengan korang...tentang kewujudan kutu babi ni..kalau korang ngilu nak baca story aku ni, aku suggest kan korang beralih la ke belog yang lain...bukan apa, aku yang menaip ni pun meremang bulu roma....menahan perasaan geliiiiiiiiiiiiii~~


Kutu babi ni datangnya daripada babi. Sebab tula nama tu melekat kat belakang perkataan kutu..kesian kutu, kutu yang dapat nama..kalau korang semua nak tau, aku ni seorang pencinta kucing...apa kena mengena kucing dalam cite ni?hah! kucing ni la pembawa kutu babi masuk ke dalam rumah...belakang rumah aku ni ada hutan, tapi bukan hutan tebal..so korang tau2 jela kan bila ada hutan, babi hutan pun beranak-pinak la kat hutan tu...kadang2 terasa jugak rumah aku ni dekat dengan zoo...hehe...ada kalanya, aku terserempak jugak dengan babi hutan entah dari mana dia masuk sebab rumah aku dikelilingi pagar...biasalah rumah kuarters kerajaan...kucing aku ni pulak suka tido dan berjalan2 cari makan kat dalam semak..so dari situ lah kutu2 ni terjatuh kat kawasan semak tu dan terus meloncat kat kucing aku ni..aku pulak suka membelai kucing aku...apa lagi aku pun digigit oleh kutu babi..cehh...sakit berdenyut2 dow...ada ke dia gigit kat dada aku...(bukan tempat 18sx tau)....teringat dulu mak aku pun kena gigit dengan kutu babi...kat dalam telinga pulak tu...peh sampai demam2 mak aku....anak buah aku plak kena gigit kat kelopak mata...aku rasa kutu babi ni suka gigit dan sedut darah kat kawasan kulit nipis...kutu babi ni halus je...tapi bila kaki dia dah mencengkam kat kulit korang....peh....susah beb nak tanggal kecuali perut dia dah bulat (penuh dengan darah) baru dia tanggalkan kaki dia...dan cari mangsa yang seterusnya! alahai...aku nasihatkan korang, pegi la klinik cepat2 jangan biarkan dia sedut sesuka hati kat korang punya body...boleh demam wooo!!


Terima Kasih Daun Keladi, Lain Kali Baca Lagi

56 comments:

  1. perh!!
    seumur hidup aku ni bru kene gigit kutu babi..muka cm gambo atas tu..klu kt kg aku mmg dr kecik xprnh jmpa kutu babi ni..xkenal pn..tp bila duduk kt cni..rsanya tragedi yg truk bila kene gigit kutu babi..dlm msa 1 mgu je dh kene 2 kali, mujur kt tmpt yg mudah nk cabut..skrg ni aku sntiasa hati2 n sntiasa cek sluruh bdn pastikn xde kutu babi lekat lps kuar rumah..yg peliknya dh 5 thn duk cni xprnh jmpa n kene gigit kutu babi ni..biasa gk duk padang tp xde pn..mkin lops banjir bru2 ni mbbkn kutu babi duk merata skitar kuarters aku ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?hehe...sabar jela...ko kena hati2 lepas ni..kutu babi is dangerous!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. ada sape2 tau brp lma kutu babi ni blh hidup tnpa darah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tade sape tau, sbb kajian dlu pena jmpe kutu babi 7 thun tggu mangsa, kira 7 thun tak isap drh, pergh!

      Delete
    2. Yg sy taw klo peringkat larva boleh hidup smpai 95 hari tanpa hisap darah.. Klo peringkat nimfa lak 79-154 hari n peringkat dewasa 12 tahun tanpa hisap darah n 20-25 tahun klo hisap darah

      Delete
    3. Lupa pulak.. Klo kne infestasi spesis (sengkenit or ticks) ni better pergi check sebab dia vektor bawaan penyakit.. Sy just share apa yg saya tau... Hope dpt jadi info berguna utk semua.. :)

      Delete
  3. saya baru kene .. memang sakit sgt .. boleh jadi lebam2 kat badan .. nasib baek de kwn officer yg tlg .. kalau x , mmg xtau la tu kutu babi .. cepat2 dye tlg buang kan .. bygkan dh seminggu .. memang gemok la kutu babi tu .. now Alhamdulillah , dh buang kutu tu , & rse lege sgt .. tapi sakit2 tu still rse lagi la ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. CELAH KETIAK HAHAHAHA..BAHAYA OOO...SAKIT YANG AMAT KALAU DIA SEDUT DARAH DALAM LUBANG TELINGA...DALAM LAK TU NAK KOREK TAK DAPAT..ADUIIII MENGERIKAN

      Delete
    2. samalahh. kita pon kena dekat celah ketiak. kihkihkih.

      Delete
    3. Aku kena dlm telinga.tgh kena ni..haritu dah gi klinik cabut.tapi sakit die x ilang.mak aku tgk dlm telinga aku,mak aku kata ade lagi.!terkejut aku.sakit tau.tiap hari nangis bila mak nk check telinga sbb kena tarik telinga.😢😢😢

      Delete
  4. aq terkena kutu babi kat rambot. ingat aq tak malu ke sebagai seorang perempuan. jadi botak setombok. mcam mana nak bagi rambot tumbuh balik? :(

    ReplyDelete
  5. Emm..mmg seram.. Smlm ank saya kne dkt kelopak mata dye... plik gak nape la nangis jeq..asal trkna mata mnagis mlalak2..ble chek2 rupenye ade kutu babi..dy suka sgt main kucing...same cm cite sis blkg uma ada hutan..

    ReplyDelete
  6. eemm tak pela sy kene kat sy punye erhem-erhem.betol2 kat depan tu ..memang patut di panggil kutu bbbaaabbiii...mula-mula ingatkan luka rupenye kutu babi ni gigit...sakit tk payh ckp punye laa sakit....tk tahan sangat ambil pengetip kuku tu potong terus baru lega..selamat gile wwwweeeeii...

    ReplyDelete
  7. eemm tak pela sy kene kat sy punye erhem-erhem.betol2 kat depan tu ..memang patut di panggil kutu bbbaaabbiii...mula-mula ingatkan luka rupenye kutu babi ni gigit...sakit tk payh ckp punye laa sakit....tk tahan sangat ambil pengetip kuku tu potong terus baru lega..selamat gile wwwweeeeii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai pengetip kuku je? Tak sakit ke boss? Takut gigi dia pulak yg tinggal dlm

      Delete
  8. tengah mandi, sabun2 badan kenapa rasa sakit je ni. tengok. macam tahi lalat (maklumlah rabun jauh). masa mandi biarkan dulu. lepas tu fikir, aku ada tahi lalat hidup kt situ ke. pelik lepas mandi pakai cermin mata, bukan tahi lalat myb kulit luka terkopek kot, ada langgar pape ke, tak ada, nak kepastian. terus tarik kuat, tak cabut juga. last2 tarik kuat, sakit ke tak sakit lain cerita. Lepas tu tengok serangga kecik, meremang bulu. masa tu tak tahu lagi tu kutu babi.. 2 minggu lepas tu, mak pula kena, mak pun ngeluh macam tu juga sakit2. suruh ayah tengok, ayah kata kutu babi. masa tu baru tahu tu kutu babi.. grrrrrr.....

    ReplyDelete
  9. Bahaya tu...so, jgn la main dlm utan yg ada babi...nti kena ggt kat babi plak...laki teruk lukanye...

    ReplyDelete
  10. Saya pulak kena kat pusat.Pedih sngt smpai nk tunduk pun rasa sakit satu badan.Mcm mana nk hapuskan kutu babi ni?

    ReplyDelete
  11. Saya pulak kena kat pusat.Pedih sngt smpai nk tunduk pun rasa sakit satu badan.Mcm mana nk hapuskan kutu babi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous03 May, 2014

      mak cik saya kata bila dh tau kene gigit ngan kutu babi..cepat2 sapukan minyak tanah...cepat die tanggal...mak cik sy kata la... :-)

      Delete
    2. Anonymous29 June, 2014

      Bru kena kt dlm pusat jgk.. Dh buang tp xhilang lg sakit tu..

      Delete
  12. Saya pulak kena kat pusat.Pedih sngt smpai nk tunduk pun rasa sakit satu badan.Mcm mana nk hapuskan kutu babi ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. suruh laki cium pusat tu komfom ilang..syok pulak tu..hahaha

      Delete
  13. Aku baru semalam anta anak aku g klinik sbb kene ggt kutu babi.. Gie duduk kt tlinge.. Anak aku due2 orang kene ggt tmpat same.., disebbkn kucing aku bela nie la...

    ReplyDelete
  14. Aku baru semalam anta anak aku g klinik sbb kene ggt kutu babi.. Gie duduk kt tlinge.. Anak aku due2 orang kene ggt tmpat same.., disebbkn kucing aku bela nie la...

    ReplyDelete
  15. Selama 3 hari menahan sakit di bahagian telinga x boleh tido. Tak boleh nk sentuh langsung kaw cuping telinga...sakit! Nk tengok x nampak sbb kat telinga. Suami snap gambar kawasan telinga tp masih x dpt teka. Tak tahan sgt dah pegi klinik..doc klinik pun x dpt kesan dia suh gi sepital. Doc kat hosp ckp kutu then dia tarik kluar dgn penyepit...nah keluar sebiji mcm dlm gambar yg u tunjuk tu..nurse ckp tu kutu babi..tak tahu la mana saya dpt tp yg pasti saya ada blk kg tido kt rmh mak yg dah lama xde penghuni...maybe kat bantal...

    ReplyDelete
  16. Ari tu saya kena gigit kat leher memang sakit masa nak buka mungkin sebab da masuk dalam kot.tp masalahnya sampai sekarang bekas gigitan tu tak pernah sembuh:'( .dah lama tau .nak baik sikit.akan gatal lagi dan bengkak g.cmna nak hilangkan ni

    ReplyDelete
  17. Ari tu saya kena gigit kat leher memang sakit masa nak buka mungkin sebab da masuk dalam kot.tp masalahnya sampai sekarang bekas gigitan tu tak pernah sembuh:'( .dah lama tau .nak baik sikit.akan gatal lagi dan bengkak g.cmna nak hilangkan ni

    ReplyDelete
  18. Anonymous20 July, 2014

    Saya pulak prnh kene masa raye haji. Lembu Korban..mungkin masa tu dia terbang dn duk kat bawah mata.. pas tu sakit kepala sgt2. Sepupu tgok ada kutu pas tu dia sapu minyak masak.. dah tanggal

    ReplyDelete
  19. Anonymous25 July, 2014

    Mak sy kne ggit kutu tu kat telinga..sy potong badan kutu tu pastu kuar darah..brulah senang nk cabut dia.. macam mana nak rawat kesan dia tu ye, letak minyak gamat ok x?

    ReplyDelete
  20. Macam mana nk bagi kutu giller tu berambus dri rumah kita ya?

    ReplyDelete
  21. makcik banyak bela kucing kampung, suka merayau sana sini dan balik bawak kutu babi. Formula makcik nak tanggalkan kutu babi ni...titiskan minyak cap kapak kat kutu babi tu. Cepat je dia tanggalkan gigitan dia. Pakai pengepit bulu ketiak/kening tu tarik. Kalo kena kat tepi mata ke..dlm telinga ke..kat ehem..ehem ke..takkan nak titis minyak cap kapak kot......
    Yang ni makcik akan guna minyak gamat letak kat putik kapas..pastu tu tenyeh2 kat kutu tu...lama sikit nak tanggal..tapi akan tanggal.. Insha Allah......

    ReplyDelete
  22. Kucing memang suka bawa kutu babi. dulu kecik2 i jadi tukang cabut kutu babi dari kucing pastu ketis ketis dia.. haa sekarang xbela kucing dah tapi dia datang lompat2 kat rumah kot. dah 3 org dalam rumah ni kene gigit.. durjana sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Dalam minggu ni ja, ummi kna gigit dekat ketiak,siku n peha. Abah kena dekat belikat, adik kena belakang badan, saya kena dekat dada. Tak pernah tengok kutu ni sebelum ni. Mmg puas hati lh tngok, 6 sekaligus. Menderita woo.. Allah Maha Mengetahui betapa terseksanya jiwa raga.

      Delete
  23. Mcm mana nak hilangkan kutu babi ni yg ade dlm telinga?? Anak buah hsband sy tgh kene la nie.. pegi klinik doc kata kutu tu dh gemok.. takut dia merayau jauh dlm telinga budak tu , ngeri !

    ReplyDelete
  24. Mcm mana nak hilangkan kutu babi ni yg ade dlm telinga?? Anak buah hsband sy tgh kene la nie.. pegi klinik doc kata kutu tu dh gemok.. takut dia merayau jauh dlm telinga budak tu , ngeri !

    ReplyDelete
  25. Aduyaiii...skit bro..sy igt semut api kt bahu..trus tarik sbb rse skit sgt..last2 mnatang ni..aduh mak aii...bedarah trus..mmg kuang hajak tul la..haha..sabau je la

    ReplyDelete
  26. Sy kena pada kemaluan. Mmg pedih.

    ReplyDelete
  27. Babi comel n sedap

    ReplyDelete
  28. Mcm mane nak bubuh kutu babi ni... kwsan dpn rmh sy dah mcm ladang pembiakkan kutu babi dah..time racun rumput pnh binatang ni melekat kat kaki... lalang n rumput hbs mati binatang ni x mati2 gak...

    ReplyDelete
  29. Mcm mane nak bubuh kutu babi ni... kwsan dpn rmh sy dah mcm ladang pembiakkan kutu babi dah..time racun rumput pnh binatang ni melekat kat kaki... lalang n rumput hbs mati binatang ni x mati2 gak...

    ReplyDelete
  30. Cara menyembuhkannya gimana tolong kasih tau dong saya digigit kutu babi tahun 2012 di bagian betis, sewaktu di gigit saya paksa cabut itu kutu babi dan sebulan sesudahnya betis saya sedikit ada bekas lubang gigitan dan gatal sekali, sampe sekarang gatalnya masih ada tapi tidak berlubang seperti waktu itu tapi sekarang betis saya kaya kering seperti koreng apa semacamnya lah, tolong pencerahannya please

    ReplyDelete
  31. Aku bru aje kena gigit kutu babi ni..Perhh sakit xterperi rasanya

    ReplyDelete
  32. Aku bru aje kena gigit kutu babi ni..Perhh sakit xterperi rasanya

    ReplyDelete
  33. err, nk tnya, adik aku ni kena gigit ngan kutu durjana tu bwah kelopak mata dia,pastu bawak g klinik dktor cbutkan,pastu mata dia bngkak smpai susah nk bukk mata, so kna bawak g klinik lagi ke, agak2 berapa lama bngkak tu,bahaya tak?, x smpai buta kan😭 kesiam adik akuuu.. tolongla

    ReplyDelete
  34. err, nk tnya, adik aku ni kena gigit ngan kutu durjana tu bwah kelopak mata dia,pastu bawak g klinik dktor cbutkan,pastu mata dia bngkak smpai susah nk bukk mata, so kna bawak g klinik lagi ke, agak2 berapa lama bngkak tu,bahaya tak?, x smpai buta kan😭 kesiam adik akuuu.. tolongla

    ReplyDelete
  35. Sye kne kt kemaluan...mnde nih bleh jdi alahan ke? Bdan rse cm gtl2

    ReplyDelete
  36. Huhuuhu.saye dh kena 4 kali dh.kelopak mata,bahu,rambut n xdi bru kena dkt dlm telinga.mmg sakit gile la.huhu: '(.tp doc ckp xdk pun kutu babi dlm telinge tu.tahi je bersepah.mmpus dh kut.padan muka kau KUTU BABIIIII

    ReplyDelete
  37. Huhuuhu.saye dh kena 4 kali dh.kelopak mata,bahu,rambut n xdi bru kena dkt dlm telinga.mmg sakit gile la.huhu: '(.tp doc ckp xdk pun kutu babi dlm telinge tu.tahi je bersepah.mmpus dh kut.padan muka kau KUTU BABIIIII

    ReplyDelete

Jangan segan2 nak komen tau? Terima kasih banyak2 la kepada yang sudi nak memberi komen & pandangan... ^__^

BLOG INI MILIK MISS KINUKO